Isnin, 30 Julai 2012

Sumber tenaga bg setiap sel-sel tubuh badan manusia.


sumber tenaga bg setiap sel-sel tubuh badan manusia adalah dr glukosa dlm darah.. dimana sumber primer glukosa dlm darah ialah karbohidrat.. sumber kedua adalah lemak dan sumber tertier adalah protein..

tujuan kita kurangkan karbohidrat sehingga tidak lebih dr 35g/hari adalah untuk membolehkan sel-sel tubuh mula menggunakan lemak yg tersimpan banyak dlm badan.. dan sepanjang proses pertukaran sumber dr karbohidrat ke lemak ini.. beberapa tanda akan berlaku terutama lapar.. di mana sel-sel akan saling beri isyarat melalui impuls ke sel otak utk membolehkan sel otak arahkan kita ambil lebih karbohidrat.. kenapa? sbb lemak nie nak proses jd tenaga agak menyusahkan badan.. sebab ia perlukan kehadiran oksigen yg lebih byk... kerana itu, anda dinasihatkan untuk minum air lebih byk (H2O - molekul hidrogran n oksigen) dan juga melakukan aktiviti fizikal berbentuk kardo.. supaya anda akan menghirup udara lebih banyak..

apabila lemak mula digunakan ia akan membebaskan tenaga 1g lemak = 9 kalori berbanding 1g karbohidrat/protein = 4 kalori.. oleh itu, tenaga yg ada itu anda mesti gunakan sepenuhnya.. oleh itu, pergerakan fizikal amat penting.. bersenam, lebih byk mengerjakan solat terutama di bulan puasa nie.. 

jd apa peranan protein? kenapa perlu makan protein n kenapa perlu minum SD2 / ALSD2..?

ingat kembali, protein sebenarnya adalah keperluan utama bg setiap sel untuk melakukan fungsi tertentu.. tanpa protein tertentu ia akan gagal laksanakan fungsi sel secara optima... protein juga dikenali sebagai asid amino.. terdapat 20 jenis asid amino yg diperlukan secukupnya... tp sayang, 9 jenis asid amino.. sel-sel ini perlukan dr sumber protein dr luar tubuh badan manusia.. 

kerana itu, utk memastikan fungsi setiap sel berada di tahap optima pastikan jumlah pengambilan protein tertentu sepanjang hayat adalah penting.. 

jd oleh kerana, lemak yg ada di bawah lapisan kulit semakin menghilang.. ia akan menyebabkan kulit (baca sel kulit) mengeleber.. jd sel2 kulit ini, perlukan protein tertentu utk membolehkan ia bekerja bg tujuan menganjalkan kembali struktur kulit..

tak percaya.. buka lah buku-buku sains perubatan... dan kajilah apa disebalik sel-sel kita dan juga impuls2.... sekadar berkongsi.. jk salah maklumkan ye..

info fb : Azudin Berkata