Jumaat, 3 Ogos 2012

PSYLLIUM HUSK.







PSYLLIUM HUSK.



cara pengambilan PSYLLIUM HUSK: 1 @ 2 sudu besar dicampur dgn segelas air kosong (kalau sejuk dr peti ais pun blh je...)@ kalau nak bagus dan berkesan campur dengan cuka apple( 1 sudu- tapi rasa nye emmmm..boleh tahan le)..kacau
cepat2 dan terus minum ye..sebab psyllium husk ni akan jadi pekat mcam gel kalau lambat ambik...kalau elok ambik 2 kali sehari,sebelum sarapan pagi dan sebelum tidur...tapi kalau bln puasa ni ambik sblm tidur pun dah okay...sembelit2 insyaallah blh clear..hee..hee.

P/S:boleh didapati difarmasi2 terdekat dgn anda.


translate by Google Translate.

Psyllium husk (Plantago husks)
Psyllium Manfaat sekam


Psyllium dengan cepat menjadi salah satu cadangan yang terbaik bagi orang yang menggunakan Atkins-gaya diet karbohidrat rendah. Ia adalah amat sukar untuk mendapatkan serat yang cukup dalam pemakanan apabila anda menghapuskan karbohidrat dalam bijirin, bijirin dan buah-buahan keseluruhan. Kapsul psyllium adalah cara yang mudah untuk menjaga masalah ini. Ia memenuhi anda dengan serat, mengurangkan selera makan tanpa overstimulating sistem saraf; pendekatan yang lebih sihat berbanding formula yang mengandungi ephedra seperti Herbalife atau Metabolife.

Psyllium adalah sekam benih pisang raja itu dan herba utama yang digunakan dalam kawalan berat badan dan untuk kesihatan usus am. Ia mengandungi serat seperti span yang mengurangkan selera makan, memperbaiki penghadaman dan membersihkan sistem, membuat pilihan yang sangat baik untuk diet yang sihat. Psyllium dapat menyediakan serat yang hilang pada diet karbohidrat yang rendah. Setiap 100 gram psyllium menyediakan 71 gram serat larut; jumlah yang sama bran oat akan mengandungi hanya 5 gram serat larut. Hanya baru-baru ini saintis mengetahui bahawa serat larut mempunyai kesan yang unik pada metabolisme. Hanya ambil satu atau dua kapsul dengan segelas air atau teh Yerba Mate diet, setengah jam sebelum makan. Herba ini juga memberi rasa kenyang yang membantu sebelum makan. Psyllium adalah salah satu yang paling mudah, herba yang sihat dan yang paling berkesan untuk mengawal berat badan.

Psyllium juga telah digunakan untuk sindrom usus (gangguan yang berkaitan dengan tekanan dengan ulangalik serangan cirit-birit dan sembelit). Kerana ia akan menghasilkan pergerakan usus yang mudah dengan najis longgar, Psyllium digunakan oleh pesakit yang mempunyai rekahan dubur (keretakan dalam kulit berhampiran dubur) dan buasir dan sering disyorkan berikutan pembedahan dubur atau rektum, semasa mengandung dan sebagai rawatan menengah di tertentu jenis cirit-birit.

Psyllium menyerap sejumlah besar air di dalam saluran pencernaan, seterusnya menjadikan najis lebih tegang dan, di bawah keadaan ini, lebih perlahan untuk lulus. Psyllium juga mempunyai kelebihan tambahan ke atas sumber-sumber lain serat mengurangkan kembung perut dan kembung. Ia boleh disyorkan oleh pakar perubatan untuk membantu melembutkan najis dan mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan buasir.



Dalam satu kajian orang dengan ulser kolitis (sejenis penyakit radang usus), biji psyllium telah seperti yang ditunjukkan berkesan sebagai mesalamine dadah preskripsi dalam mengurangkan berulang penyakit. Di samping itu, doktor mungkin mengesyorkan penggunaan psyllium sebagai ejen pukal untuk ringan kepada kes-kes cirit-birit yang sederhana sama ada dari kolitis ulseratif atau penyakit Crohn (satu lagi jenis penyakit radang usus).

Penyelidikan yang dilaporkan dalam Jurnal Pemakanan Klinikal Amerika menyimpulkan bahawa penggunaan bijirin serat larut-bahagian yang berkesan dan toleransi yang baik diet yang berhemat untuk rawatan ringan kepada sederhana Hypercholesterollaemia. Serat larut seperti yang dalam sekam psilium, guar gum, dan bran oat mempunyai kesan merendahkan kolesterol apabila ditambah kepada diet rendah lemak, kolesterol rendah. Kajian yang dilaporkan dalam Jurnal Pemakanan Klinikal Amerika telah menunjukkan psyllium agak berkesan dalam mengurangkan jumlah serta tahap LDL kolesterol ("buruk"), yang boleh membantu mereka yang mempunyai kolesterol yang tinggi dan mereka yang berada di dalam risiko yang meningkat untuk membangunkan hiperkolesterolemia, mana-mana sebagai orang yang menghidap diabetes jenis 2.

Kajian dan laporan klinikal menunjukkan bahawa psyllium boleh meningkatkan rasa kenyang dan mengurangkan ketagihan kelaparan. Untuk sebab-sebab ini, menggabungkan psyllium dan lain-lain sumber serat ke dalam diet boleh membantu penurunan berat badan.

Bagi mereka yang hanya ingin memperbaiki penghadaman dan kesihatan usus, kapsul setiap hari ialah semua yang diperlukan.